Om oss

Ipeer är en ledande svensk leverantör av företagslösningar inom moln- och hostingtjänster och en del av systemintegratören Cygate inom Telia. Ipeer erbjuder med stor produktbredd och stöd av Cygates unika nät- och säkerhetskompetens optimala driftlösningar. Kunderna varierar från mindre företag till stora e-handelssajter, banker och koncerner. Ipeer har 65 anställda med lång erfarenhet av företagshosting. Ipeer grundades 2006 och har datacenter i Sverige samt kontor i Karlstad och Stockholm samt i Bangalore i Indien. www.ipeer.se

Kunskapsdatabas
Parallels Power Panel

Parallels Power Panel (PPP) är en kontrollpanel som inkluderas med alla VPS:er, som tillåter dig att starta och stoppa din VPS och utföra vissa enklare administrationsrelaterade arbeten. Notera att PPP är en tjänst som endast tillhandahålls av oss som ett extra verktyg till själva VPS-tjänsten och innefattas inte i vår support; använd därför tjänsten på egen risk. De flesta funktioner som PPP erbjuder kan göras manuellt inifrån servern, vilket är något vi rekommenderar. För mer detaljerad hjälp med PPP, se hjälpavsnittet på kontrollpanelen via menyvalet "Help" under "Other".

För att komma till denna kontrollpanel, gå mot serverns IP-adress med https på port 4643 (se exempel nedan) i webbläsaren och logga in med samma "administrator"- eller "root"-användare (för Windows respektive Linux) som ni använder för RDP eller SSH, och det lösenord som gäller för denna användare.

https://1.2.3.4:4643

I de grundläggande menyerna i PPP hittar ni följande verktyg:

  • Management

    • Change Password: Byter lösenordet för användaren "administrator" eller "root" (för Windows respektive Linux), som används för RDP/SSH och PPP.
    • File Manager: En grundläggande filhanterare som ni kan använda för att ladda upp eller ändra filer på servern. Det är dock rekommenderat att installera en FTP-server för att utföra denna typ av arbete.
    • Maintenance: På Windows-VPS:er kan ni här återläsa backuper från en sjudagarsperiod. Ni kan även återställa servern till ursprungsskick på fliken "Reinstall". Hantera båda dessa med försiktighet.
    • Resources: En snabb överblick över serverns resurser. Det är dock rekommenderat att logga in på själva servern för att övervaka resurser, då statistiken i PPP är en ögonblicksbild som tas med jämna mellanrum, och representerar alltså inte serverns resursanvändning exakt.
    • Applications: Beroende av vilken version av VPS ni har och vilket operativsystem som är installerat så finns möjlighet att installera vissa program som t.ex. Java via denna meny. För att få full kontroll över uppdateringar m.m. för programmen på servern rekommenderar vi dock att ni installerar programmen på traditionellt sätt inifrån servern.
    • Control Panels: PPP föreslår här Parallels Plesk Panel - ett verktyg som låter er hantera er VPS likt ett webbhotell - vilket är något vi erbjuder; dock inte via PPP då det kräver att en licens installeras på er server. Om ni är intresserade av Plesk Panel, kontakta istället supporten.
  • Services

    • System Services: Här kan ni kontrollera hur tjänster installerade på servern ska bete sig, om de ska starta ihop med servern eller om de ska behöva startas manuellt. Detta kan även konfigureras inne på servern med hjälp av operativsystemets verktyg.
    • System Processes: En överblick av de processer som körs på servern, och möjligheten att stoppa eller starta dessa. Använd kontrollerna med försiktighet, då servern kan bli onåbar om vissa processer för t.ex. RDP eller SSH stängs. Precis som med "Resources" så är detta endast en ögonblicksbild som inte nödvändigtvis är fullt aktuell. Det säkraste alternativet är att använda aktivitetshanteraren eller kommandot "top" inne på servern för att se över vilka processer som körs i realtid.
    • Firewall: Ett verktyg för att konfigurera brandvägg för Linux-VPS:er.
    • Remote Desktop/SSH Connection: En möjlighet att i nödfall ansluta till servern via RDP eller SSH via ett webbgränssnitt. Notera att detta är känsligt för vilken webbläsare ni kör, och det är alltid rekommenderat att använda en riktig klient för att ansluta till servern.
  • Logs

    • Status Changes: En logg över statusförändringar, så som nedtid eller om servern för tillfället håller på att ta backup.
    • Resource Alerts: Översikt över varningar som servern gett gällande brist på resurser, som t.ex. slut på diskutrymme eller tillgängliga RDP-sessioner.
    • Tasks Log: Visar alla arbeten som gjorts med själva servern, såsom backuptagning eller ominstallation.
    • Traffic Log: En grundläggande översikt över hur mycket trafik som skickats till och från servern.

 

(1 röster)
Denna artikel var hjälpsam
Denna artikel var inte hjälpsam

Kommentarer (0)
Skriv en ny kommentar. Observera att supportfrågor inte kommer att behandlas här, för supportfrågor hänvisar vi till support@ipeer.se
 
 
Namn:
E-post:
Kommentar:
CAPTCHA verifikation 
 
Var god och skriv in texten från bilden i textrutan nedan. Detta krävs för att motverka automatiserade registreringar och formulär.