Om oss

Ipeer är en ledande svensk leverantör av företagslösningar inom moln- och hostingtjänster och en del av systemintegratören Cygate inom Telia. Ipeer erbjuder med stor produktbredd och stöd av Cygates unika nät- och säkerhetskompetens optimala driftlösningar. Kunderna varierar från mindre företag till stora e-handelssajter, banker och koncerner. Ipeer har 65 anställda med lång erfarenhet av företagshosting. Ipeer grundades 2006 och har datacenter i Sverige samt kontor i Karlstad och Stockholm samt i Bangalore i Indien. www.ipeer.se

Kunskapsdatabas
Vanliga frågor för Virtuell Privat Server (VPS)

Nedan kan ni se svaren på de mest ställda frågorna för Virtuell Privat Server (VPS). Vill ni se alla artiklar klicka här.

Hur ansluter jag till min VPS?

För att ansluta till en Windows-server använder ni fjärrskrivbordet som finns på alla Windows-datorer, via ett protokoll som kallas RDP (Remote Desktop Protocol). För att ansluta till en Linux-server används en SSH-klient, som exempelvis PuTTY. I båda fall ansluter ni mot IP-adressen för er server, och anger användarnamn (som standard är användarnamnet "administrator" på Windows-VPS:er, och "root" på Linux-VPS:er) och det lösenord ni angav när servern beställdes.

Jag har tappat bort mina SSH- eller RDP-uppgifter (användare/lösenord/IP-adress), var hittar jag dem?

Som standard är användarnamnet "administrator" på Windows-VPS:er, och "root" på Linux-VPS:er.  Om ni glömt IP-adress så kan ni hitta denna i er kontrollpanel, när ni väljer er VPS-tjänst. Har ni tappat bort ert lösenord till "root"- eller "administrator"-användaren behöver ni kontakta supporten, som kan hjälpa er med att återställa lösenord och skicka ut detta till kontaktpersonen på ert konto.

Kan jag köra Windows Update eller distributionsuppgraderingar på min VPS?

Nej, då VPS bygger på en virtualiseringsteknik där servrar delar kärna med noden de ligger på så kan man inte uppdatera operativsystemet. Att göra en uppdatering leder till kritisk skada på serverns operativsystem, och leder till att servern måste få en backup återläst eller återställas till ursprungsskick. Vi uppdaterar istället våra VPS-noder i regelbundna servicefönster, och ni kan se planerade servicetillfällen här. Om ni vill kunna utföra denna typ av uppdateringar själva hänvisar vi er till våra andra tjänster, som till exempel Elastic Cloud Server, Hosted Hyper-V eller dedikerad server.

Kan jag installera vad som helst på en VPS?

Så länge ni har licens till att använda mjukvaran (vid mjukvara som kräver sådan, till exempel Microsoft Office) så kan ni installera vad som helst, förutom mjukvara eller serverroller som kräver access till lågnivåfunktioner på servern. Exempel på sådant som inte kan installeras är Active Directory och tjänster som bygger på detta, och vissa VPN-lösningar. Om ni har funderingar om ett visst program eller funktion, kontakta gärna supporten.

Har ni någon kontrollpanel för era VPS:er?

För våra vanliga VPS:er finns alltid PowerPanel, en kontrollpanel som ger dig möjlighet att starta och stoppa servern med mera; se följande guide. Om ni vil ha en mer komplett kontrollpanel som liknar den som finns för webbhotell så erbjuder vi även Parallels Plesk Panel. När ni beställer en VPS så har ni möjlighet att välja en server med Plesk förinstallerat. Notera dock att vi inte ger support på Plesk, utan hänvisar till Parallels supportavdelning.

Ger ni support på mjukvara som installeras på VPS:er?

Vi ger endast support på problem som rör grundprodukten (till exempel hårdvaran och åtkomsten till servern), vad ni som kund installerar på servern konfigureras och underhålls av er. Om ni önskar få hjälp från oss rörande konfiguration eller installation av något program på servern så debiteras detta med en konsultavgift på 495 kr per påbörjad halvtimme. Om ni önskar beställa konsulttid, kontakta supporten.

Hur beställer jag ytterligare resurser (t.ex. RAM, CPU, IP, disk) till min VPS?

Detta görs via kontrollpanelen, enligt denna artikel.

Hur uppdaterar jag min VPS från en äldre prisplan (VPS1, VPS2, o.s.v.) till era nya versioner (VPS A, VPS B, o.s.v.)?

Då de olika prisplanerna bygger på olika versioner av VPS-plattformen så kan man tyvärr inte uppdatera en server automatiskt. Ni behöver därför kontakta supporten, så att vi kan sätta upp en ny server åt er, som ni sedan kan migrera över till.

Har ni någon brandvägg framför era VPS:er?

Ja, vi har en hårdvarubrandvägg framför alla VPS:er. Ni hittar mer information om den i denna artikel.

Hur kan jag ominstallera VPS:en till nyskick?

Vänligen kontakta vår support om du vill ominstallera VPS:en till ursprungsskick. Tänk på att maila ifrån den mailadress som är registrerad på ert konto.

 

(1 röster)
Denna artikel var hjälpsam
Denna artikel var inte hjälpsam

Kommentarer (0)
Skriv en ny kommentar. Observera att supportfrågor inte kommer att behandlas här, för supportfrågor hänvisar vi till support@ipeer.se
 
 
Namn:
E-post:
Kommentar:
CAPTCHA verifikation 
 
Var god och skriv in texten från bilden i textrutan nedan. Detta krävs för att motverka automatiserade registreringar och formulär.