Om oss

Ipeer är en ledande svensk leverantör av företagslösningar inom moln- och hostingtjänster och en del av systemintegratören Cygate inom Telia. Ipeer erbjuder med stor produktbredd och stöd av Cygates unika nät- och säkerhetskompetens optimala driftlösningar. Kunderna varierar från mindre företag till stora e-handelssajter, banker och koncerner. Ipeer har 65 anställda med lång erfarenhet av företagshosting. Ipeer grundades 2006 och har datacenter i Sverige samt kontor i Karlstad och Stockholm samt i Bangalore i Indien. www.ipeer.se

Kunskapsdatabas
Vanliga frågor för e-post

Nedan kan ni se svaren på de mest ställda frågorna för e-post. Vill ni se alla artiklar klicka här.

Jag ska lägga till mitt konto i en klient (Outlook, telefon, m.m.), vilka inställningar ska jag använda?

Alla klienter använder sig av samma inställningar, och ni hittar alla nödvändiga inställningar här.

Vad är skillnaden mellan protokollen IMAP och POP?

IMAP hämtar alltid e-post direkt från mailservern, och laddar alltså inte ner den lokalt till din klient (t.ex. dator eller telefon). E-post ligger därför alltid kvar på e-postservern hos oss när ni använder detta protokoll, och kan återläsas från backup m.m. om något skulle hända. POP laddar dock ner e-posten och sparar den i en datafil lokalt i din klient, så att den inte längre ligger kvar på servern. Man kan dock i de flesta klienter konfigurera POP till att lämna kvar en kopia på servern, så att e-posten finns lagrad både på servern och i er klient (vi rekommenderar detta om ni använder POP). Om ni använder POP utan att lämna en kopia på servern kan mailen endast läsas från en klient.

Om ni ska lägga upp samma mailkonto i flera klienter (t.ex. i Outlook på en dator och i en mobiltelefon samtidigt) så rekommenderas därför att ni använder IMAP på mobiltelefoner (på grund av utrymmesbegränsningar i de flesta mobiltelefoner), och IMAP eller POP konfigurerat att lämna kopior på servern på era datorer. 

Hur skapar jag ett nytt e-postkonto?

Guide för hur ni gör detta i kontrollpanelen finns här.

Jag har tappat bort mitt lösenord, vad gör jag?

Ni kan sätta ett nytt lösenord i kontrollpanelen enligt denna guide, och vi har även möjlighet att skicka ut lösenord till kontaktpersonen på ert konto om ni kontaktar supporten.

Jag vill lägga till ett e-postalias, hur gör jag?

Ett e-postalias vidarebefordrar mejl från mejlkonto@[aliasadress.xx] till mejlkonto@[huvudadress.xx], men ni kommer inte att kunna skicka ut via aliasadressen. Guide på ni sätter upp detta finns här.

Hur stora mail får jag skicka och ta emot?

Om du har webbhotell eller e-postpaket hos oss gäller följande: Mail får max vara 50MB stora både när du skickar och tar emot.

Hur många mail får jag skicka åt gången?

Vi har en begränsning på max 100 st mail per timme. Denna gräns är satt för att minska risken att mailservern blir spamklassad. Blir servern mailklassad riskerar era mail att inte komma fram. Vi tillåter inte att man skickar ut nyhetsbrev i stora mänger från vår delade mailservermiljö av denna anledning.

(14 röster)
Denna artikel var hjälpsam
Denna artikel var inte hjälpsam

Kommentarer (0)
Skriv en ny kommentar. Observera att supportfrågor inte kommer att behandlas här, för supportfrågor hänvisar vi till support@ipeer.se
 
 
Namn:
E-post:
Kommentar:
CAPTCHA verifikation 
 
Var god och skriv in texten från bilden i textrutan nedan. Detta krävs för att motverka automatiserade registreringar och formulär.